1072
Kurbanlık hayvanların yaşı ile ilgili olarak Hz. Cabir (ra)'den rivayet edilen bir
Hadis-i Şerif'te Resûl-i Ekrem (sav)'in: "İki yaşına girmiş (Müsinne)
hayvandan başkasını kesmeyiniz. Eğer iki yaşına girmiş hayvan bulamazsanız, bu
durumda "Cezae" halindeki koyunu kurban olarak kesiniz"(346) buyurduğu
bilinmektedir. Hanefi fûkahası: "Kurbanlık hayvanın
yaşı için seniyy kâfidir. Seniyy; koyunda bir yaşını tamamlayıp ikisine giren,
Sığır'dan iki şayını tamamlayıp, üç yaşına giren, Deve'den de beş yaşını
tamamlayıp, altı yaşına giren hayvandır"(347)
hükmünde müttefiktir.
1073 Molla Hüsrev: "Deve'den, Sığır'dan ve Koyun'dan "Seniyy" ve
"Seniyye'den" ziyade olanların kurban edilmesi sahihtir. Seniyy Deve'den beş,
Sığır'dan iki ve Koyun'dan bir yaşında olanına verilen isimdir. Netice olarak;
"Seniyy" ve "Seniyy'den" ziyade olanların hepsinden udhiyye (Kurban)
caizdir. Altı aylık kuyruklu koyundan da sahih olur. Kuyruğu olan koyuna (Da'n) denir.
Altı aylık koyuna "Cezae'de" denilmiştir. Gösterişli olan altı aylık
kuyruklu koyundan Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Siz senaya (Seniyy) ile kurban kesin.
ancak sizden biriniz tokludan altı aylığını (Cezae'yi) kurban edebilir" kavli
sebebiyle sahih olur"(348) hükmünü beyan etmektedir. Sonuç olarak; kurbanlık
için "Seniyy" ve "Seniyy'den" ziyade olan hayvanlar, tercih
edilmelidir. Sadece koyundan "Cezae"; gösterişli olmak ve annesinden farkı
bulunmamak şartıyla sahihtir.(349)
1074 Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Dört hayvan kurban olmaz. Bunlar; körlüğü zahir
olan kör hayvan, hastalığı belli olan hasta hayvan, topallığı zahir olan topal
hayvan ve Mezbahaya (Kesileceği yere) gidemeyecek derecede zayıf olan hayvan"(350)
buyurduğu bilinmektedir. Hanefi fûkahası: "İki veya bir gözü kör, kulağı
veya kuyruğunun tamamı veya çoğu kesik, kurban edileceği yere kadar yürümeye gücü
yetmeyen hasta veya zayıf hayvanların kurban edilmesi sahih değildir"(351)
hükmünde müttefiktir. Dolayısıyla kurban edilecek hayvanların bütün azalarının
sağlam olması esastır. Ancak boynuzu olmayan, hadım (İğdiş edilmiş, burulmuş)
olan ve uyuz hastalığı bulunan hayvanın kurban edilmesi sahihtir. Zira bu hallerin
kurbanın etine herhangi bir zararı sözkonusu değildir. Elbette en güzeli, her türlü
ayıptan salim olan hayvanların kurban edilmesidir. Mü'minler kurban için hayvan satın
alırken, bu vasıflara dikkat etmelidirler. )
|