Resûl-i Ekrem (sav)'in ilk dönemlerde kurban
etinin üç günden fazla saklanılmasını yasakladığı bilinmektedir. Nitekim İbn,i
Ömer (ra)'den rivayet edildiğine göre Resûl-i Ekrem (sav) şöyle buyurmuştur: "Sizden hiç kimse, kurbanın etinden üç günden fazla yemesin." Daha sonra bu yasak kaldırılmıştır. Süleyman b. Büreyde
(ra)'den rivayet edilen Hadis-i Şerif'te Resûl-i Ekrem (sav): "Zenginlerin, fakirlere genişlik sağlanması için kurbanın
etinden üç günden fazla yemelerini yasaklamıştım. Bundan sonra yeyin, yedirin ve
saklayın" buyurmuştur. Yine Seleme İbn-i
Ekva (ra)'den rivayete göre Resûl-i Ekrem (sav) bu hususu şu şekilde izah
buyurmuştur: "Nebi Sallalllahû Aleyhi ve Sellem, bayram hutbesinde: "Sizden her kim kurban keserse (Bayramın) üçüncü (gece) sinden
sonra evinde kurban etinden bir şey bulunduğu halde sabahlamasın" buyurdu. ertesi sene gelince Ashab: "-Yâ Rasula'llah!..
(Kurban etini) geçen sene yaptığımız gibi mi dağıtacağız?" diye sordular,
Resûl-i Ekrem (sav) şöyle cevab verdi: "Bu
yıl (kendiniz) yeyiniz, (Müsafirlere ve fukaraya) yediriniz, (Ailenize) azık da ediniz.
Çünkü geçen sene halk arasında geçim zorluğu vardı. Allah istedi ki, fakir halka
yardımda bulanasınız."
Hanefi Alimleri: "Kurban kesen mükellef; kurbanın etinden kendisi yer,
müsafirlere ve fukaraya ikram eder ve kavurma yapıp saklayabilir. Kurban etinin üçte
birinden eksik olmamak şartıyla fakirlere tasadduk edilmesi
(dağıtılması)müstehabtır" hükmünde ittifak etmişlerdir..
Resûl-i Ekrem (sav)'in Hz. Ali (ra)'ye hitaben kurbanlığın etini,
derisini, yularını ve çulunu fakirlere tasadduk etmesini emrettiği bilinmektedir. Yine
bir Hadis-i Şerif'te: "Kim kurban derisini
satarsa, kurbanı makbul değildir" hükmü
beyan buyurulmuştur. Hanefi Alimleri: "Mükellef, kurbanın derisini ya tasadduk
eder veya kendisi ev eşyası olarak kullanır" hükmünde müttefiktir.
Dolayısıyla bu hususta titizlik göstermek şarttır.
İslâmi esaslara göre kurulmamış herhangi bir
müesseseye "Kurban Derileri" verilemez.
|